IoT; worstelen met data-analyse en cultuur

Internet of Things (IoT) is een explosief groeiend fenomeen. De mogelijkheden en toepassingen zijn eindeloos. Maar ondanks de groeiende belangstelling voor het Internet of Things kunnen nog maar weinig bedrijven concrete successen melden. Vooral real-time data-analyse en verandering van bedrijfscultuur worden gezien als grootste uitdagingen.

Dit blijkt uit onderzoek van analytics-specialist SAS onder respondenten bij 75 bedrijven uit negen sectoren van maakindustrie tot overheid.

Verschillende doelstellingen IoT

Organisaties willen heel verschillende zaken bereiken door inzet van IoT. Ongeveer een vijfde van de respondenten noemt initiatieven op het gebied van de 'connected customer' als hoogste prioriteit, gevolgd door automatische diagnoses (17%) en het ‘track and tracen’ van assets (16%).

Bedrijven verwachten vooral klantvoordelen én operationele voordelen te behalen met IoT-initiatieven. Operationele efficiency’ en een ’betere gebruikerservaring’ staan bovenaan de lijst met verwachte resultaten.

Verandering van bedrijfscultuur

Buiten de genoemde doelstellingen en te verwachten resultaten blijkt dat veel organisaties nog worstelen met de daadwerkelijke implementatie van IoT-toepassingen. Zowel vanuit technisch als vanuit management oogpunt levert dit de nodige hoofdbrekens op.

Implementatie van IoT-toepassingen in bedrijfsprocessen vraagt vaak om aanpassingen in werkwijze. Veel bedrijven blijken nog niet klaar voor deze verandering in bedrijfscultuur, of hebben moeite deze veranderingen gemeengoed te krijgen binnen de organisatie.

Realtime data-analyse

IoT levert een stortvloed aan (Big)Data. De te behalen efficiencyslag zit hem in de juiste vertaling en interpretatie van deze data. Daar is tijd, maar zeker ook specialistische kennis voor nodig. Vaak schort het aan specialistische capaciteit voor dergelijke analyse.

"Om de volledige waarde uit IoT-implementaties te halen, moet het werk op een andere manier worden georganiseerd en moeten processen worden herzien”, zegt Mathias Coopmans, business development manager bij SAS. “De bedrijfsvoering moet worden ondersteund op basis van realtime gegevensanalyse. Organisaties moeten specialistische kennis in huis halen om voordeel te halen uit de technologische uitdagingen van het IoT.”

IoT op de agenda

Ondanks dat het nog worstelen is met implementatie van toepassingen wordt het Internet of Things wel degelijk serieus genomen door steeds meer organisaties. Bij veel organisaties in Nederland staat IoT inmiddels op de agenda. Industriële bedrijven lopen voorop met IoT-toepassingen. De helft van de productiebedrijven heeft al één of meer IoT-oplossingen in productie.

Na de industrie volgt de handel en logistiek en in overige sectoren overstijgt het gebruik van IoT inmiddels ruimschoots de 20%. Dit blijkt uit onderzoek van Pb7 Research in opdracht van Sogeti, onder ruim 420 beslissers van Nederlandse organisaties met 100+ werknemers.

Profiteren van IoT

Verbetering van dienstverlening en procesoptimalisatie zijn voor de meeste organisaties het voornaamste doel van de inzet van IoT. Op de voet gevolgd door kostenverlaging in processen. Echt profiteren van IoT lukt pas wanneer zonder menselijke tussenkomst volledige bedrijfsprocessen verrijkt of verandert kunnen worden.

“Veel managers realiseren zich dat het ontwikkelen van interne vaardigheden tijd vergt. De ontwikkeling van IoT laat niet op zich wachten totdat bedrijven er intern klaar voor zijn. Het is belangrijk om aandacht te schenken aan de langetermijnstrategie”, benadrukt Coopmans.

M2M Services is partner en adviseur voor implementatie van M2M en Internet of Things toepassingen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wacht niet langer met het omarmen van IoT binnen uw organisatie en neem vandaag nog contact met ons op. Wij denken graag met u mee over wat het voor uw organisatie kan betekenen en vooral wat het voor u kan opleveren.